המדריך להרכבה, הסרה, תחזוקה נכונה וניקוי עדשות מגע סקלרליות

עדשות מגע סקלרליות חוללו מהפכה בתיקון הראייה עבור אנשים עם קרניות לא סדירות או מצבי עיניים ספציפיים. בניגוד לעדשות המגע המסורתיות הנשענות על הקרנית, עדשות סקלרליות מתנוססות מעל הקרנית, מונחות על הסקלרה (החלק הלבן של העין), ויוצרות משטח אופטי חלק המשפר את הראייה והנוחות. עם זאת, שליטה בהרכבה והסרה של עדשות אלו וכן ניקוי עדשות מגע סקלרליות חיוניות להבטחת יעילות ובטיחות כאחד.

נעים להכיר, עדשות מגע סקלרליות

נסביר תחילה, מהן עדשות סקלרליות ואיך הן מסייעות עם בעיות אופטיקה שונות?

ובכן, עדשות מגע סקלרליות גדולות יותר מעדשות מסורתיות, עם קטרים הנעים בדרך כלל בין 14 ל-26 מילימטרים. גודלם הגדול יותר מאפשר להן לנוח בנוחות על הסקלרה, וכך להימנע ממגע עם הקרנית הרגישה. עיצוב זה מספק יתרונות רבים, כולל תיקון ראייה משופר, גירוי מופחת ויציבות טובה יותר בעין.

אולם, כדי ליהנות מהיתרונות שהעדשות המופלאות האלו מציעות, שליטה בעדשות מגע סקלרליות – טכניקות הרכבה והסרה נכונות חיוניות לאין שעור. בואו נלמד איך עושים את זה נכון.

החשיבות של הרכבה נכונה

הרכבה נכונה של עדשות סקלרליות חיונית כדי להבטיח התאמה וביצועים מיטביים. להלן השלבים להרכבה נכונה של עדשות אלו: -לא לשכוח שכל אחד הינו מקרה לעצמו וההנחיות יכולות להשתנות מפציינט לפציינט ותמיד ללכת לפי הנחיות האופטומטריסט המומחה שנתן את ההדרכה

  1. ניקוי עדשות מגע סקלרליות הוא המפתח – לפני הטיפול בעדשות, שטפו היטב את הידיים במים וסבון עדינים. השתמשו במגבות נטולות מוך כדי לייבש את הידיים וכדי למנוע ממוך או פסולת להיצמד לעדשות.
  2. הכינו את העדשה (העדשה כבר עברה ניקוי לאחר ההורדה יום לפני עם התמיסה שעליה המליץ האופטומטריסט שלכם)- הניחו את העדשה הסקלרלית על משטח שטוח וסטרילי. ודאו שהעדשה נקייה וללא כל משקעים או פסולת. שטפו אותה בתמיסת מלח סטרילית במידת הצורך.
  3. מילוי בתמיסת מלח – בעזרת תמיסת מלח סטרילית המומלצת על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט, מלאו את קערת העדשה לחלוטין. הימנעו (האם יש מילה יותר חזקה?) משימוש במי ברז או בתמיסות מלח תוצרת בית, מכיוון שהם עלולים להכיל מזהמים שעלולים להוביל לגירוי בעיניים או לזיהום.
  4. בדוק אם יש בועות אוויר – לאחר מילוי העדשה בתמיסת מלח, בדקו היטב אם יש בועות אוויר. בועות אוויר הכלואות מתחת לנוזל בתוך העדשה עלולות לגרום לאי נוחות ולהשפיע על הראייה. הקישו בעדינות על קצה העדשה כדי לשחרר אוויר כלוא.
  5. בדקו את הכיוון הנכון – זה עדשות רכות יש עדשות סקלרליות שמכילות סימון ותקבלו הדרכה מהאופטומטריסט על מיקום הסימון בעט ההרכבה.
  6. העדשה מוכנה – לאחר שהעדשה מלאה ומכוונת כהלכה, היא מוכנה להתלבש על העין.
  7. לא לשכוח לפתוח היטב את העין כי עדשה סקלרלית הינה גדולה ואם היא תיגע בעפעפיים לפני לגעת בעין עצמה, אז החומר תישפך והעדשה בעין תהיה מלאה בועות.

שליטה בטכניקות הסרה של עדשה סקלרלית

הסרת עדשות מיני סקלרליות או סקלרליות דורשת סבלנות ודיוק כדי למנוע פגיעה בעדשות או פגיעה בעין. בצעו את השלבים הבאים להסרת עדשות בטוחה ויעילה:

  1. לשטוף ידיים – כמו בהחדרת העדשה, התחילו בשטיפת ידיים היטב במים וסבון עדינים. יבשו אותן במגבות נטולות מוך כדי למנוע העברת פסולת לעדשות.
  2. מקמו את עצמכם כראוי – מצאו אזור נוח ומואר היטב להסרת העדשות שלכם. שבו או עמדו מול מראה כדי לסייע להנחות את התנועות שלכם. תמיד תהיו מעל משטח כך שאם העדשה תיפול זה לא יהיה על הרצפה.
  3. השתמש בכלי שאיבה או בבוכנה – אנשים רבים מוצאים כלי יניקה או בוכנות שתוכננו במיוחד להסרת עדשות סקלרליות כאמצעים נוחים במיוחד. הניחו את הכלי קרוב למרכז העדשה והפעילו בעדינות לחץ כדי ליצור יניקה.
  4. לשבור את החותם – לאחר הפעלת היניקה, הטו מעט את ראשכם כלפי מטה והביטו כלפי מעלה או עם הפומפה תנסו ללכת אחורה ולמעלה זה עוזר לשבור את החותם בין העדשה לעין. השתמשו ביד השנייה שלכם כדי להחזיק את העפעפיים פתוחות.
  5. הסירו בעדינות את העדשה – באמצעות לחץ יציב ועדין, משכו את העדשה מהעין שלכם באמצעות כלי היניקה או הבוכנה. הימנעו מהפעלת כוח מופרז, מכיוון שהדבר עלול לגרום לאי נוחות או לנזק לעין.
  6. ניקוי ואחסנה – לאחר הסרת העדשה, נקו אותה מיד עם תמיסת עדשות מומלצת ואחסנו אותה במארז נקי מלא בתמיסה טרייה לפי הנחית האופטומטרסט שלכם ניקוי עדשות מגע סקלרליות ואחסון נכונים חיוניים לשמירה על שלמות העדשות ומניעת זיהום.

שמירה על העדשות – מדריך לטיפול וניקוי עדשות מגע סקלרליות נאותים

עדשות מגע סקלרליות מציעות פתרון יוצא דופן עבור אנשים עם מחלות עיניים שונות, ומספקות ראייה ונוחות משופרים. עם זאת, כדי להבטיח את יעילותן ואריכות החיים שלהן, תחזוקה וניקיון נכונים חיוניים. עם הדרכה נכונה וקצת סבלנות, כל אחד יכול לשלוט בטיפול בעדשות סקלרליות.

החשיבות של תחזוקה נכונה

שמירה על עדשות מגע סקלרליות כרוכה בשילוב של שיטות ניקוי, חיטוי ואחסון כדי לשמור אותן נקיות מפסולת, חיידקים ומזהמים אחרים. תחזוקה נכונה לא רק מבטיחה ראייה ברורה אלא גם מפחיתה את הסיכון לדלקות עיניים ואי נוחות.

מדריך ניקוי שלב אחר שלב

בצעו את השלבים הבאים לתחזוקה וניקוי עדשות מגע סקלרליות:

  1. שטפו ידיים – התחילו בשטיפה יסודית של הידיים במים וסבון. יבשו אותן עם מגבת נטולת מוך כדי למנוע העברת לכלוך או חיידקים לעדשות.
  2. הסירו את העדשה – באמצעות טכניקות הסרה מתאימות כפי שתואר קודם לכן, הוציאו בזהירות את העדשה מהעין שלכם.
  3. בדקו אם יש לכלוך – בדקו את העדשה ובחנו שאין בה פסולת או משקעים. אם אתם מבחינים במשהו, שטפו את העדשה בתמיסת מלח סטרילית כדי להסיר את החלקיקים.
  4. נקו את העדשה – הניחו את העדשה בכף ידכם או במכשיר מיוחד לניקוי עדשות. מרחו כמה טיפות של תמיסת עדשות רב-תכליתית מומלצת על שני צידי העדשה. במקרים בהם האופטומרטסיט המליץ על תמיסה אחרת, אז ללכת לפי הנחיות האופטומטרסיט.
  5. שפשפו בעדינות – בעזרת קצה האצבע, שפשפו בעדינות את העדשה בתנועה מעגלית למשך כ- 20-30 שניות. זה עוזר להסיר משקעי חלבון, שמנים ושאר פסולת שאולי הצטברה על פני השטח. יש מקרים שבהם האופטרסיט לא מבקש כלל לשפשף את העדשה אלא רק להכניס לתמיסה מסויימת. תמיד ללכת לפי הנחיות האופטומטרסיט המטפל בכם.
  6. לשטוף ביסודיות – לאחר הניקוי, יש לשטוף היטב את העדשה בתמיסת מלח סטרילית כדי להסיר את כל הפסולת שנותרה ותמיסת הניקוי.
  7. חיטוי – מלאו מארז עדשות נקי בתמיסה רב-תכליתית טרייה. הניחו את העדשה במארז וודאו שהיא שקועה לחלוטין. תנו לה להיספג למשך הזמן המומלץ כפי שצוין על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט.

כל ההנחיות אלו יכולות להשתנות לפי האופטומטריסט המטפל/לפי מקרה של פציינט. נא להקשיב תמיד להנחיות מהאופטומטריסט

אחסון וטיפול לילה

כאשר הן אינן בשימוש, אחסנו את העדשות הסקלרליות שלכם במארז נקי ויבש מלא בתמיסה רב-תכליתית טרייה. נציין שוב כי יש צריך מילה יותר חזקה. זה איסור מוחלט משימוש במי ברז או בתמיסות מלח תוצרת בית, מכיוון שהם עלולים להכיל מזהמים שעלולים לפגוע בשלמות העדשות ובקרנית עצמה של הפציינט.

התייעצו עם רופא עיניים או אופטומטריסט כדי לקבוע אם העדשות הסקלרליות שלכם מתאימות לשימוש ממושך. אם כן, עקבו אחר הוראות ספציפיות לטיפול וחיטוי למשך הלילה כדי לשמור על בריאות העיניים וביצועי העדשות.

מסקנה: כל אחד יכול להיעזר בעדשות סקלרליות

עם הדרכה נכונה וסבלנות, השימוש בעדשות מגע סקלרליות הופך לטבע שני. על ידי ביצוע השלבים המפורטים לעיל במקביל להתייעצות עם איש מקצוע, תוכלו ליהנות מראייה ברורה וחבישת עדשות נוחה. זכרו, המפתח להצלחה טמון בטיפול עקבי והקפדה על שיטות עבודה מומלצות.

5 / 5. 4

מדריך להרכבה והסרה נכונה של עדשות מגע, תחזוקה נאותה וניקוי של עדשות מגע סקלרליות

תפריט נגישות